فهرست
صفحه اصلی
آرشیو
لینکستان
تماس با ما

تبلیغات

اطلاعات کاربری

موضوعات
گنج
خط میخی هخامنشی [2]
خط برناوی [2]
خط باحممی [2]
خط پهلوی [2]
خط میخی [1]
نشانه ی عقاب [2]
خط اورخون [2]
نشانه بز [2]
نشانه ی شتر [1]
نشانه ی ماهی [2]
نشانه ی گاو نر [1]
نشانه روبا [2]
نشانه ی کبوتر [2]
ساروج [0]
نشانه کوزه ی برعکس [1]
نشانه ی شمیر و زره [1]
گنج امام زاده ها [1]
علامت گرگ [1]
سنگ اسیاب [1]
علامت صندلی [1]
علامت صلیب شکسته [1]
علامت T [0]
نکاتی مهم در خفاری قبور [1]
علامت صلیب [1]
گاز طلا [1]
معرفی.برترین.وبدترین ،فلزیاب،گنجیاب، [1]
سکه شناسی [1]
علامت چکمه در گنج یابی [1]
عکس هایی که دوستان فرستادن [1]
تلاش دوستان [1]
دسته بندی فلزات [1]
قدرت های معنوی [0]
علامت چکمه [2]
گنج اتشکده ها [1]
نماد های مهم (خطر) در گنج یابی [1]
باستان شناسی مرگ [0]
تپه حسنلو قدیمی تر از تخت جمشید [1]
تجهیزات لازم برای کاوش [1]
گنج چاه [1]
درختان در گنج یابی [1]
سوال ماه دوم [0]
سکه شناسی2(ساسانی) [1]
طلسم مورچه [1]
علامت مار [1]
محبث تله ها [1]
سنگ های با ارزش [1]
سنگ جوغان [1]
چه غار هایی گنج دارن [1]
فرهنگ تدفین [1]
خط عیلامی [1]
انواع قبرها (مزار ها) [1]
پل های ایران باستان [1]
خوک سنگ [1]
مومیایی [1]
سکه شناسی(یونان) [1]
اهمیت اب در دفینه یابی [1]
علامت جوغان و مفاهیم آن [1]
کار با ردیاب ساده [1]
برجک هایی که نشان دهنده ی دفینه هستند [1]
تل های خاکی(2) [1]
تل های خاکی(1) [1]
واحد اندازه گیری [1]
روش های تست گیرری کلی دستگاه ها [1]
پل های شاه عباسی [1]
حمام های قدیمی [1]
سنگ گهواره [1]
بخش سوالات [3]
کلاه برداریشاقول [1]
عمر درختان [1]
قلب [1]
نشانه ی پلنگ [1]
نشانه ی T [0]
نشانه ی لاک پشت [1]
فروش بولتن [0]
هلال ماه در گنج یابی [1]
فلز شناسي [1]
آموزش تصویری مار با جوغن [1]
نماد مثلث [1]
نقش مربع [1]
نقش برجسته [0]
فروش [1]
دانلود PDF کتاب [0]
فروش دستگاه [1]
موکل علوم غریبه [1]
نموداحوف الفبا [1]
مفهوم علامت موش [1]
حکاکی کانال [1]
علامت و سنگ نگاره کفش یا چارق [1]
تیر و کمان [1]
خط حسیری [1]
خط یونانی [1]
خط فرنگی [1]
عقاب با بال هاب نیمه باز [0]
اموزش تصویری مربع و ابراه [1]
سوالات [2]
اموزش تصویری ماهی با جو غان [1]
علامت چشم [0]
گل [0]
شیر [0]
صفحاتی از کتاب [1]
قیمت انواع کتاب ها [0]
اسرار جوغن ها [1]
مطالب کتاب [1]
فروش بولتن رمزیاب [0]
فروش بولتن جوغان ها [0]
انواع کلاهبرداری و شیوه های رایج کلا برداری [1]
امنیت جانی در دفینه یابی و کمک های اولیه: [1]
هوم [1]
تدفین در دوره ی اشکانی [1]
تفاوت فلز جدید و قدیم [1]
طلا [1]
تپه های تمولوس [1]
دعا برای یافتن گنج و دفینه [1]
اشنایی با قلعه قهقهه [1]
هر گردی، گردو نیست!! [1]
نبرد ترموپیل ( خشایارشا با لئونیداس ) [1]
طلا از چه زمانی ارزشمند شد؟ [1]
تاریخ و تمدن مازندران [1]
نگاهی دیگر به تدفین های جنینی [1]
دول دوله سنگ [1]
انواع کلاهبرداری و شیوه های رایج کلاهبرداران [1]
مطالبی از کتاب رنج گنج [1]
تله های در غار [0]
نکاتی مهم در گنج یابی گروهی [1]
امنیت جانی در دفینه یابی [1]
طلا از چه زمانی ارزشمند شد؟ [1]
محله های تهران [1]
تاریخچه شهر ساری [1]
عظیم ترین گنج سرزمین ایران [1]
نقش رجب [1]
سپید خانه [1]
نمادهایی که هدف در زیر یا کنارشان میباشد [1]
همه چیز درباره فلزیاب [1]
اهمیت جانی در دفینه یابی [1]
نکته هایی مهم در گنج یابی گروهی [1]
تاریخ پرچم ایران [1]
قلعه های ایرانی [1]
پل های شاه عباسی [1]
بزرگ ترین گنج ایران هنوز پیدا نشده [1]
تونل ۱۵۰۰ متری به سرزمین گنج [1]
گنج های ایران کهن،شهر گمشده+تصویر [1]
دانلود کتاب ایین تدفین [1]
خرید شارژ [1]
آموزش جهت يابي بدون ابزار و قطب نما [1]
تصاویر نادر از اثار بجامانده از پیامبران [1]
غارهای طبیعی و دست ساز: [1]
ساخت دستگاه طلایاب [1]
نمادهایی که هدف در زیر یا کنارشان میباشد [1]
خرید شارژ [0]
موضوعات سایت [0]
دانلود کتاب ایین تدفین [1]
گنج های ایران کهن،شهر گمشده تصویر [1]
تونل ۱۵۰۰ متری به سرزمین گنج [1]
شناسایی عقیق اصل از بدل [1]
تشخیص و گمانه زنی درست قبور گبر [1]
علایم گمراه کننده [1]
عواملی که می تواند در گمانه زنی درست علایم راهگشا باشند [1]
راه مقابله با طلسم چیست؟ [1]
منطبق نمودن مورد کاوش با نسخه [1]
برسی های سطحی در دفینه یابی و باستان شناسی [1]
سنگ آیینه [1]
دانلود کتاب اسرار نشانه ها [1]
دانلود رایگان تمامی کتاب های گنج یابی [0]
مفاهیم مجرد [1]
نکته مهم در تشخیص بهتر نوع حیوان در دفینه یابی [1]
رمزگشایی و تفسیر تندیس یا نشان عقاب در گنج یابی و دفینهپ [1]
تلگرام [2]
کانال تلگرام [1]

لینک دوستان
کامپیوتر
مدرسه ی ایت الله طالقانی
سفیر چت
همه چیز درمورد گنج یابی
دنلود کتاب میراث زرین
دانلود کتاب رنج و گنج
دانلود کتاب چشم طلایی
خرید شارژ تالیا
خرید شارژ رایتل
خرید شارژ همراه اول
خرید شارژ ایرانسل
خرید شارژ
آخرین مطالب ارسال شده
ارسال لینک

پیوندهای روزانه
شب رویایی (267)
شیمی وآزمایشگاه (519)
فیزیک (705)
ریاضی (505)
داستان (527)
آرشیو لینک ها

جستجو


مطالب سايت
اینستاگرام

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

Image result for ‫اینستاگرام‬‎

ادرس : https://www.instagram.com/ganj.dafineh


نماد شناسی سنگ نگاره بز کوهی در ایران باستان

بی شک سنگ نگاره های ایران نشان از تاریخی دور و دراز در این سرزمین دارند. نشان هایی از حیوانات ، انسان ها ، گیاهان و زندگی . همه و همه را می توان بر روی سنگ نگاره ها یافت و می توان ساعت ها بر روی آن ها مطالعه کرد و از طرق گوناگون به بررسی آن ها پرداخت. اما شاید نماد شناسی سنگ نگاره ها یکی از بهترین راه ها برای یافتن زبانی مشترک بین ما و کسانی که این نگاره ها را بر روی سنگ ها آفریده اند باشد. با نگاهی اجمالی بر نگاره ها می توان به سرعت یافت که نقش بز بیشترین نقش موجود بر روی این نگاره هاست.در مورد چرایی نقش بستن بز بر روی این سنگ نگاره ها تاکنون به صورت خلاصه به مواردی اشاره کرده اند ، مهم ترین و معروف ترین آن ها اشاره ای است به داستان آفرینش انسان ، داستان روییدن گیاهی با دو برگ ( احتمالا ریواس ) از نطفه ی کیومرث و هنگامی به صورت انسانی در دو جنس ( مشیه و مشیانه ) در آمد.بز کوهی در این داستان حیوانی است که از مشیه و مشیانه محافظت می کند و آن دو از شیر آن می نوشند. به همین دلیل فرض شده است که بز نشان باروری و رویش است .

نکته ی جالب اینجاست ، نقوش بز کوهی همواره در کنار سرچشمه های آب پیدا می شوند. فرقی نمی کند در کجای ایران به دنبال سنگ نگاره ها بگردید. در هر حال سرچشمه ی رود ها بهترین یاری دهنده برای پیدا کردن نگاره هاست1. آب نیز خود شروع رویش و باروری است ، آب زهدان همه ی عالم است ، بی دلیل نیست که الهه ی آب آناهید است .دوشیزه ای برومند ، زیبا و ... 2

پس نقوش بز مسلما به آب و سرچشمه های آن و باروری مرتبط بوده اند. با کمی مطالعه ی سنگ نگاره ها می توان به این امر رسید که عموما سنگ نگاره های اولیه و قدیمی تر تنها به نقش بز محدود می شده اند و در مناطقی که بعدا و در دوره های متاخر تر طرح هایی بر روی سنگ نگاره ها اضافه شده ( به مانند تیمره ی خمین ) نقوش دیگر مانند انسان و شتر و حتی نوشته هایی به زبان عربی نیز می توان پیدا کرد.3 با توجه به حروف شبه عیلامی که در بسیاری مناطق بر روی سنگ نگاره دیده میشود قدمت نگاره ها به دوران قبل از آریایی شدن ایران باز میگردد.بسیار پیش تر از زمانی که اسطوره ی آفرینش کیومرث توسط اورمزد بیان شود. ناگفته پیداست که اسطوره های آفرینش توسط اورمزد بیشتر در دوره ی ساسانیان بسط داده شده و رواج یافته ( هرچند که بسیار قدیمی تر می نمایند ) و در دوره های قبل تر از جمله هخامنشیان نشانی از اسطوره هایی که به گونه ای به دین زرتشت منتهی شوند یافت نمی شود. ( به عنوان مثال در هیچ نوشته ی هخامنشی نامی از زرتشت نیامده است ) در قبل از ساسانیان به راحتی می توان نشان میترایسم را پیدا کرد. هرچند با فرض این که کسانی که نگاره ها را خلق کرده اند از اسطوره ی کیومرث و ماجرای مشیه و مشیانه هم آگاهی داشته باشند ، چرا بایستی نقش بز را به عنوان نماد سرچشمه های آب در همه جا رسم کنند ؟ شاید رسم کردن نقش گاوی که به همراه کیومرث بوده محتمل تر بوده است!4

نکته ی جالب تر نقش زایندگی آب است ، آب همواره نشان زایندگی بوده است.سرچشمه ی زایندگی نیز مادینه است ، مادینه ای مقدس ، همواره در بسیاری از دین ها و اسطوره ها سرچشمه ی زندگی و باروری به صورت موجودی مادینه تصور می شده است.5 به ویژه در جوامع کشاورزی و مادر سالار که ارتباط بسیار نزدیک به طبیعت داشته اند. ( و عموما نوعی از ادیان طبیعت پرستی داشته اند = پگانیسم 6 ) به عنوان مثال آناهید که تحت عنوان خدای آب های نیرومند بی آلایش از او یاد می شود.

اما در سنگ نگاره ها عموما ما با طرح " بز کوهی نر" و" کل" و " اندرمیش "مواجهیم. چگونه بز نر می تواند نماد باوری و رویش باشد؟ بزی هایی با شاخ هایی بلند و سرکش ، از روی نگاره ها میتوان دریافت که انگار برای کسانی که این نقوش را می آفریده اند بلندتر بودن شاخ بزها به نوعی برتری داشته و میل بیشتری بوده تا بزهایی با شاخ های بلند تر نقش شوند. آیا مشیه و مشیانه از شیر بز کوهی نر می نوشیده اند؟

ربط این بز ها به داستان مشیه و مشیانه بسیار غیر محتمل می نماید.اما به هر حال بزها در کنار سرچشمه های آب قرار دارند و این واقعیتی است عینی. پس به واقع چرا این سنگ نگاره ها حک شده اند؟

جواب به این سوال مسلما دقیق و واضح نخواهد بود.هر چه گفته شود مجموعه ای از احتمالات است ، که مسلما هر چه اطلاعات جمع آوری شده بیشتر و دقیق تر باشد جواب نیز به واقعیت نزدیک تر است.

ابتدا از مشاهده ی نوع حکاکی ها شروع میکنیم.مسلما بایستی سنگ نگاره ها در دوره های گوناگونی حک شده باشند.اما با کمی مشاهده می توان قدیمی تر بودن بعضی را تشخیص داد.اختلاف رنگ ها ، و میزان هوازدگی با کمی دقت مشخص میشوند 7. و در مناطقی که سنگ نگاره ها عموما بکرتر هستند و کمتر نقوش جدید در کنار آن ها حک شده است می توان به راحتی به آنچه میخواهیم برسیم.

ولین چیزی که به ذهن خطور میکند شبیه بودن بز های رسم به شده به هم دیگر است.در مناطقی که فاصله ی بسیار از هم دارند بز ها همواره شبیه به هم رسم شده اند. و حتی نوع حکاکی ها نیز غالبا شبیه به یکدیگر می باشد8. و از همه مهم تر مناطقی که حکاکی ها انجام گرفته نیز یکسان می باشد ؛ همواره در سرچشمه ی رودها ؛ چیزی به ذهن آدم می رسد که آیا کسانی که این حکاکی ها را انجام داده اند آموزش دیده بودند؟ منظورم از آموزش دیدن ، گروهی آموزش دیده و اعزامی از طرف یک دولت برای انجام حکاکی ها نیست ، بیشتر منظورم نوعی از آموزش آیینی و مذهبی است.آموزشی مذهبی که مردم عادی دیده باشند و کار حکاکی ها آنقدر عمومی باشد که مردم به مانند فریضه ای عادی به آن پرداخته باشند. اما چرا در کنار سرچشمه های آب؟

ایران همواره سرزمین کم آبی بوده است ، و به علت کوهستانی بودن و شیب زیاد آبرفت رودخانه ها بسیار کم ته نشین میشده ، به همین خاطر زمین ها حاصلخیز نبوده است ، بر خلاف منطقه ی بین النهرین که زمین هایی هموار دارد و به همین خاطر آبرفت هایی بسیار حاصلخیز از ته نشین شدن گل و لای رودخانه ها در آنجا تشکیل شده است 9. پس وجود بز ها در ایران عموما به خاطر تشکر از آب نبوده است! و همین طور تشکر از بزی که به اجدادمان شیر داده است. بزها به خاطر ترس از خشکسالی و بی آبی آنجا قرار داشتند. به جای آناهید خدای مادینه ی زیبای آب های نیرومند ، بایستی به دنبال خدای خشکسالی رفت! در اینجا تیشتر قدعلم میکند. ماجرای تیشتریه و دیو خشمگین خشکسالی! اپوشه دیو خشکسالی است که عامل تباه کنندگی زمین است و تیشتر ( همان درخشان ترین ستاره ی آسمان10 ) به نبرد با اپوشه می رود. آن دو در هم می آمیزند و تشیتر شکست میخورد. تیشتر به نزد هورمزد می رود و علت ناکامی اش را کامل نبودن نیایش مردم و کافی نبودن قربانی ها بیان می کند! اهوره مزادا خود شخصا برای تیشتر قربانی میکند.و از آن پس همه ی مردم برای این که تیشتر بتواند بر خشکسالی فایق آید برای او قربانی میکردند. و پس از قربانی کردن برای تیشتر است که آب میتواند بی مانع در میان مزارع و رودها جاری شود. بسیار محتمل می نماید که بزهای نری که در کنار سرچشمه ی آب های جاری نقش شده اند ، نشانی از قربانیان انسان ها برای تیشتر باشند.قربانیانی که از ترس از خشکسالی به تیشتر اهدا شده اند و سنگ نگاره ها نشانی از آن ها برای یادآوری کردن به تیشتر است که ما برایت قربانی کرده ایم ، تو نیز آب ها را در رودها جاری کن.11

احتمال دیگری نیز بسیار واضح به چشم میخورد : ما ایرانی ها معتقدیم که همه ی اسطوره ها و داستان ها دنیا از ما شروع می شود ؛ هرچند که زیاد هم بیراه نیست ، به عنوان مثال تمامی ادیان امروزی جهان حتی ادیان سامی کاملا وابسته و شکل گرفته از میتراییسم هستند12 ؛ اما در دنیایی که به راحتی اسطوره های ما به همه جا میرفته است بعید نیست که اسطوره های دیگران نیز به نزد ما آمده باشد." کوروکوپیا " 13 شاخ وفور نعمت بود ، بزی که با شکستن شاخ هایش به زیوس غذا می داد ، شاخ های او مملو از میوه های جادویی بود ، داستانی شبیه به داستان مشیه و مشیانه با این تفاوت که شاخ های بلند بزهای نقش شده در این داستان توجیه پذیر ترند.

 

امتیاز : نتیجه : 2 امتیاز توسط 19 نفر مجموع امتیاز : 53


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
بازدید : 30726
تاریخ : شنبه 22 تیر 1392 زمان : 21:56 | نویسنده : سیدحمید رضاتقوی نژاد | نظرات (0)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

آمار سایت
آمار مطالب
کل مطالب : 186
کل نظرات : 54
آمار کاربران
افراد آنلاین : 16
تعداد اعضا : 547

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 99
باردید دیروز : 256
گوگل امروز : 2
گوگل دیروز : 10
بازدید هفته : 750
بازدید ماه : 750
بازدید سال : 35,108
بازدید کلی : 3,689,440

مطالب پربازدید
آموزش تصویری آثار و علائم دفینه بازدید : 91085
اموزش کار با ردیاب به روش ساده بازدید : 41415
جوغن ها بازدید : 40707
نماد شناسی سنگ نگاره بز کوهی در ایران باستان بازدید : 30727
نقش مثلث بازدید : 24807
تله های مرگ دفینه ها بازدید : 23145
نشانه ی ماهی بازدید : 22893
نشانه لاک پشت بازدید : 19499
تل های خاکی(2) بازدید : 19315
سنگ جوغان بازدید : 19035
علامت های رایج در دفینه یابی بازدید : 18341
علامت ها در حفاری بازدید : 18011
علامت بز بازدید : 17461
نشانه ی قلب بازدید : 17119
گنج در چاه بازدید : 16201
تل های خاکی و قلعه های خاکی بازدید : 14949
سنگ آسیاب بازدید : 14779
تنورها بازدید : 14397
ساخت ردیاب جیوه ای1 بازدید : 14307
نشانه ی عقاب بازدید : 14193
علامت صندلی بازدید : 13889
علامت گرگ بازدید : 13257
سنگ گهواره بازدید : 12361
گنج درخت گز بازدید : 12163
ساروج و روش شکستن آن بازدید : 12137
علامت چکمه در گنج یابی بازدید : 11811
نکاتی مهم در حفاری قبور بازدید : 11137
شناسایی دو سنگ نگاره ی دیگر بازدید : 10743
سنگ محراب بازدید : 10729
نشانه ی مار بازدید : 10311
دفینه غار ها بازدید : 10111
انواع فلز بازدید : 9955
رد پای برهنه بازدید : 9775
خط پهلوی بازدید : 9679
طلسم مورچه بازدید : 9633
دست خط میخی چیست؟ بازدید : 9401
شهر زیرزمینی سامن بازدید : 8499
معرفی سنگ نگاره ای در نیشابور بازدید : 8423
سکه های طلا یونانی بازدید : 8411
علامت کوزه سرو ته بازدید : 8259
درختان اطراف گنج بازدید : 8227
انواع قبر ها بازدید : 8207
نماد های مهم (خطر) در گنج یابی بازدید : 8193
مکانهای مهم مخفی کردن دفین در جنگل و آبشارها: جنگل ها: بازدید : 8159
نشانه ی کبوتر بازدید : 7927
معرفی بد ترین و برترین.فلزیاب.گنج یاب بازدید : 7855
مطالب مهم برای کاوش گران بازدید : 7807
قبر ها بازدید : 7431
معدن سنگ، زیر پای قلعه امام مریوان را خالی کرد! بازدید : 7341
علائم های رایج در گنج یابی بازدید : 7227

کدهای اختصاصی

Code Center


پشتیبانی
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : Tem98.Com



designed by: Tem.rozblog.com , all rights reserved

<-blogid->

<-BlogAuthor->

<-blogid->

http://hamidreza77.rozblog.com

گنج و دفینه یابی به روش علمی

گنج و دفینه یابی به روش علمی

گنج و دفینه یابی به روش علمی

<-BlogAbout-> در این وبلاگ گنج و دفینه یابی به روش, علمی ترجمه و گرد آوری شده . این و بلاگ هیچ گونه پولی از کسی دریافت نمی کند.بعضی از سایت ها با هدف خالی کر

گنج و دفینه یابی به روش علمی